رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: سویه جدید بیماری تب برفکی با نام ۰۲۰۱۶ از اسفندماه وارد کشور شده است که این بیماری توسط سازمان دامپزشکی و موسسه رازی شناسایی شده است و اکنون در حال تولید واکسن آن هستیم.

تب برفکی وارداتی بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حمید کوهرام امروز در حاشیه نوزدهمین کنگره دامپزشکی ایران در جمع خبرنگاران در خصوص نارضایتی دامداران از کیفیت واکسن‌های طب برفکی این اظهار کرد: کیفیت واکسنی که به دامداران تحویل داده می‌شود بهبود یافته است.

وی افزود: میزان مصرف تولیدات موسسه رازی به شکلی است که سازمان دامپزشکی حتی در مواقعی قبل از اینکه کنترل کیفی ما انجام شود به دلیل ضرورت زمانی محصولات ما را می‌برند.

رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: با تغییر کیفیت واکسن تب برفکی این موسسه میزان تولید ما به 18 تا 20 میلیون دوز، کاهش یافت که این موضوع به صورت مکتوب به سازمان دامپزشکی اعلام شد و ما حاضریم که در صورت لزوم این مکاتبات را ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی با وجود آگاهی از کمبود واکسن تب برفکی در کشور به دلیل کاهش شرایط تولید موسسه رازی باید در ماه‌های تیر و مرداد سال گذشته اقدام به واردات این واکسن برای تامین کسری موجود می‌کرد که دلیل عدم واردات آن برعهده ما نیست و ما نمی‌توانیم اظهارنظری در این خصوص داشته باشیم.

سویه جدید تب برفکی به کشور وارد شد

کوهرام با بیان اینکه سازمان دامپزشکی این کسری واکسن تب برفکی را به موقع وارد نکرده است گفت: سویه‌های جدید این بیماری با توجه به شرایط منطقه‌ای کشور به طور مرتب ایران را در معرض تهدید قرار می‌دهد به طوریکه سویه جدید این بیماری با نام o2016 اسفندماه توسط سازمان دامپزشکی و موسسه سرم‌سازی رازی شناسایی شده است که عملیات ساخت واکسن آن در دست انجام است که این کار در حدود 3 تا 4 ماه زمان می‌خواهد.

رئیس موسسه سرم‌سازی رازی گفت: یکی از مواردی که به کنترل این بیماری در کشور کمک می‌کند کنترل دام قاچاق در کشور است زیرا اولویت بیماری‌های اینچنینی از طریق دام‌های وارداتی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: برای کنترل بیشتر این بیماری لازم است که حتی به صورت شهر به شهر بر جابجایی دام زنده نظارت شود تا این بیماری گسترش نیابد.

کوهرام در خصوص میزان تولید واکسن تب برفکی موسسه سرم‌سازی رازی در سال گذشته گفت: از ابتدا قرار بود که ما 15 میلیون دوز واکسن تب برفکی به سازمان دامپزشکی تحویل دهیم که به دلیل این مشکلات یاد شده این رقم به 10 میلیون دوز کاهش یافت.

وی افزود: 2 میلیون دوز واکسن تب برفکی جدید نیز در سال گذشته توسط روناک تولید شد اما نتوانستیم به حجم مورد نیاز سازمان دامپزشکی دست یابیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.